Recensie: Versplinterd van Dani Atkins

versplinterdToen ik een tijdje terug door de catalogus van uitgeverij de Fontein bladerde, kwam ik een boek tegen waarbij stond: Voor de lezers van Jojo Moyes’ Voor Jou. Ik werd meteen nieuwsgierig en ook een beetje sceptisch. Voor Jou is één van mijn favoriete boeken. Ik was dan ook bang dat Versplinterd me misschien tegen ging vallen. Voor Jou is nogal een boek om tegen op te boksen.

Toch was ik erg benieuwd. En hoe toevallig, een paar dagen later viel het boek op de deurmat. Versplinterd ligt vanaf 3 maart in de boekwinkels, maar ik mocht het alvast vooruit lezen.

Wat als je de kans krijgt om je leven over te doen?
Vijf jaar geleden stortte Rachels wereld in toen bij een ongeluk haar beste vriend Jimmy overleed en zijzelf gewond raakte. Haar relatie met Matt overleefde de klap niet, ze verhuisde naar Londen en van haar dromen is niets terechtgekomen. Nu ziet ze de vriendengroep van vroeger weer voor het eerst bij een etentje omdat haar beste vriendin gaat trouwen. Als ze die avond Jimmy’s graf bezoekt, wordt ze overmand door hoofdpijn en raakt buiten bewustzijn. Als ze bijkomt, blijkt haar leven heel anders te zijn dan ze zich herinnert: het ongeluk van vijf jaar geleden is nooit gebeurd, zij en Matt zijn nog bij elkaar, en Jimmy leeft nog...
Rachel kan het niet geloven, het is bijna te mooi om waar te zijn. Of is ‘bijna’ niet het goede woord…?

Wat een apart boek. Ik wil er niet heel veel over kwijt, omdat dit naar mijn mening echt een boek is waar je zo blind mogelijk in moet gaan. Een boek waardoor je je moet laten verrassen. Versplinterd is een boek dat direct pakt. Het begint enorm tragisch en dat aspect blijft gedurende het boek steeds terugkomen, maar er zijn ook genoeg momenten om te lachen. Een goede mix als je het mij vraagt.

Het is ook een boek dat je aan het denken zet over het leven. Hoe bizar is het als je herinneringen ineens niet blijken te kloppen. Al alles wat je weet ineens niet meer klopt. Ik kan het me haast niet voorstellen. Wat dit boek heel realistisch maakt, is dat Rachel er niet meteen mee akkoord gaat. Ze heeft al die herinneringen en ze kan niet geloven dat die allemaal niet waar zijn. Ze gaat op onderzoek uit. Ondanks dat haar leven nu wellicht beter is dan wat ze zich herinnert, accepteert ze het niet zomaar. En dat maakt het boek denk ik zo goed. Haar wanhoop en haar ongeloof komen heel realistisch over.

Versplinterd

De kracht van dit boek is dat je zelf tijdens het lezen ook verward raakt. Op een gegeven moment weet je niet meer wat echt is en wat niet en raak je eigenlijk net zo verward als Rachel. Dit zorgt er ook voor dat je er achter wil komen wat precies gaande is, en dus doorleest.

Het enige in dit boek wat ik misschien minder vond, is het einde. Het is heel erg verwarrend. Een einde dat je zelf eigenlijk moet invullen. Aan de ene kant vind ik dat mooi, aan de andere kant ook weer niet. Feit blijft dat het boek als geheel een hele goede is.

Ik heb echt genoten van Versplinterd. Het is een bijzonder en interessant boek, goed geschreven en het laat je niet meer los. Ik ben erg benieuwd wat Atkins nog meer voor ons in petto heeft! Versplinterd geef ik een 8,8.

8,8

[bol_product_links block_id=”bol_54ed8c4c78090_selected-products” products=”9200000036135006″ name=”versplinterd” sub_id=”” link_color=”F97272″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”F97272″ deliverytime_color=”D3D5DB” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Lisanne
Boekenwurm en blogger met een liefde voor thee, Coldplay en avondjes thuis op de bank - met een goed boek uiteraard. Afgestudeerd in journalistiek en tevens blogger op bellamondo.nl