Recensie: Ja, ik wil niet van Eliza Kennedy

Ja ik wil niet‘Het meest geruchtmakende, grappigste en brutaalste boek van het jaar’, aldus Publishers Weekly. Deze quote samen met de uitspraak: voor de liefhebbers van Bridget Jones, wekten mijn nieuwsgierigheid naar het debuut Ja, ik wil niet van Eliza Kennedy. Dankzij een recensie-exemplaar van Xander Uitgevers hoefde ik niet lang te wachten voordat ik het boek kon lezen.

Maak kennis met Lily Wilder: New Yorker, impulsieve, goedgebekte vrouw die van een drankje (of vijf) houdt. Een stralende aanstaande bruid, maar beslist niet van plan monogaam te zijn. Haar verloofde Will is een lieve, intelligente archeoloog. Lily is dol op Will, maar of ze ook echt van hem houdt? Will houdt zonder twijfel van Lily, maar weet hij wel wie ze echt is? Naarmate de huwelijksdag nadert, groeit Lily's twijfel. De mooiste dag van haar leven dreigt om te slaan in haar allergrootste vergissing.

De omslag van Ja, ik wil niet springt er meteen uit. Opvallend door het roze en geel, maar opmerkelijk door de foto’s. De vrouw die op de omslag staat, lijkt precies op Eliza Kennedy. Zou Ja, ik wil niet dan autobiografisch zijn? Als je de samenvatting leest en de biografie van Kennedy zou dat goed mogelijk zijn. En waarschijnlijk zullen bepaalde delen gebaseerd zijn op haar leven, maar een echte biografie is het niet.

Lily de ambitieuze advocate, die van drank en mannelijk schoon houdt, gaat over zes dagen trouwen met de perfecte man: Will. Hij is alles wat zij niet is: lief, intelligent en staat altijd voor haar klaar. Een week voor de bruiloft ontstaan er problemen op het werk, in de privé-sferen en speelt Lily’s geweten op. Is ze wel klaar om haar vrijheid-blijheid leventje op te geven?

Ja ik wil niet1

De eerste pagina’s vond ik vaag, saai en een beetje onsamenhangend. Ik kon totaal niet in het verhaal komen en mij al helemaal niet identificeren met Lily. Hoe kunnen ze Lilly nu vergelijken met Bridget Jones? Dit is totaal iets anders. Ik heb mijzelf echt even moeten dwingen om door de eerste pagina’s te komen. Maar het is mij gelukt en gelukkig maar, want wat kan Eliza Kennedy fijn schrijven. Op een gegeven moment had ze mij helemaal in het verhaal getrokken en kon ik het boek niet meer wegleggen.

Eliza Kennedy laat je nadenken over monogamie. En nu is het niet een keer de man die misstappen begaat in een relatie. Eindelijk een chicklit die een keer anders dan anders is. Want deze keer is Lily degene die haar vent meerdere malen bedriegt met een ander. Alhoewel ik me eerst totaal niet met haar kon identificeren, kon ik dat naarmate het verhaal vorderde wel. Je leert Lily beter kennen en begrijpt waarom ze bepaalde keuzes maakt. Door de humor wordt het onderwerp: monogamie, niet te zwaar beladen en leest het gemakkelijk en luchtig door.

Natuurlijk had ik vooraf bepaalde verwachtingen waar het verhaal naar toe zou gaan, maar de wending die dit verhaal kreeg, had ik zelf nog niet bedacht. Het was verrassend, vernieuwend en het zet je aan het denken. Wel vond ik het einde iets te goed om waar te zijn, maar in dat opzicht past het helemaal bij Lily. Toen ik het boek had dichtgeslagen begreep ik waarom Ja, ik wil niet! omschreven wordt als een Bridget Jones 2.0 boek.

Ja, ik wil niet van Eliza Kennedy is een chicklit die je verrast, verbaast en laat lachen. Als je eenmaal de eerste pagina’s gepasseerd bent is het een heerlijk boek dat je niet meer weg wilt leggen.

7

Barbara
Als klein meisje schreef ze dagboeken vol en was de bibliotheek één van haar favoriete plekken. Naast Oh My Book heeft ze een eigen website: barbarakuiper.nl. En als ze wil ontsnappen uit deze wereld duikt ze in een boek.