Recensie: Anna & de French Kiss – Stephanie Perkins

Laatst las ik een recensie over Anna & de French kiss van Stephanie Perkins. Wat mij triggerde in de recensie was het feit dat de recensent normaal gesproken dit soort boeken weinig aan vind, maar het boek van Perkins vond ze warempel goed. En als diegene het een goed verhaal vind, dan moet ik, als chicklit-liefhebber, dit boek zeker weten lezen. Lees vandaag of ik ook zo enthousiast ben over dit boek.

Anna kijkt erg uit naar haar laatste jaar op school in Atlanta, waar ze een cool bijbaantje heeft, een lieve vriendin en waar haar secret crush opeens interesse in haar lijkt te hebben. Dan wordt ze door haar vader naar de kostschool in Parijs gestuurd. Anna voelt zich eerst doodongelukkig, maar dat gevoel ebt gauw weg als ze Étienne St. Clair ontmoet. Étienne is charmant en heeft de looks & de brains… en een vriendin. Maar in de Stad van de Liefde moeten wensen uit kunnen komen. Zal een jaar vol bijna-romantische ervaringen eindigen met de felbegeerde French Kiss?

Klinkt als een perfecte tienerroman waar weinig inhoud in zit. Iemand wordt daar door haar ouders uit haar perfect leventje gerukt; ze wordt naar een kostschool in Parijs gestuurd. Ze is eenzaam en erg op zichzelf tot ze langzaamaan een vriendengroepje om zich heen krijgt, waar wel een erg leuke jongen in zit. Helaas is hij al bezet. Ze begint zich steeds meer thuis te voelen en vergeet haar leven in Atlanta steeds meer. Maar wat ik niet had verwacht was dat het boek verreweg van oppervlakkig is.

annaandthefrenchkiss

Het is wel echt een tienerboek, maar zelfs ik (twintiger) vond het heerlijk om te lezen. Stephanie Perkins heeft een heerlijke schrijfstijl die je door het boek laat vliegen. Ze schrijft vlot, pakkend en beschrijvend. Daarnaast vind ik het erg sterk dat ieder personage belangrijk is, iedereen heeft zijn eigen problemen en gaat daar op zijn of haar eigen manier mee om. En die emoties weet Stephanie Perkins goed over te brengen. Aangezien het een feelgood-roman is komt alles weer op zijn pootjes terecht.

Hierdoor is het verhaal wel voorspelbaar, eigenlijk weet je bijna vanaf het eerste hoofdstuk al welke kant  het op gaat. Enerzijds is dat jammer, anderzijds past het helemaal bij het verhaal. Door de humor die Stephanie Perkins in haar verhaal gebruikt blijft het verhaal boeien tot de laatste pagina en gaat het niet vervelen. En de achtergrond doet natuurlijk ook veel; het romantische Parijs met haar kleurrijke macarons en bijzondere attracties. Ik vond het eerlijk gezegd jammer dat ik afscheid moest nemen van de vriendengroep.

Als je van romantische, feelgood boeken houdt, dan raad ik je Anna & de French Kiss van Stephanie Perkins zeker aan. Met het romantische Parijs als achtergrond, de goed uitgewerkte personages en de fijne schrijfstijl heb je het boek in een paar uur uit.

8

[bol_product_links block_id=”bol_564f6dccb4aec_selected-products” products=”9200000035988693″ name=”Anna & de French Kiss” sub_id=”Stephanie Perkins” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Barbara
Als klein meisje schreef ze dagboeken vol en was de bibliotheek één van haar favoriete plekken. Naast Oh My Book heeft ze een eigen website: barbarakuiper.nl. En als ze wil ontsnappen uit deze wereld duikt ze in een boek.