Recensie: Alles of niets van Gillian King

Alles of nietsDe jaloersmakende romantiek, de ongrijpbare mannen en te leuk om waar te zijn meiden. Chicklits, ik kan er geen genoeg van krijgen. Op dit moment lees ik alleen maar dit genre en daar past Alles of niets van Gillian King natuurlijk perfect bij. Vandaag lees je of dit boek mij heeft verrast. En of Alles of niets volgens mij thuishoort in het genre chicklit.

Alles of niets! is een gelaagde feelgoodroman van topauteur Gillian King. Leef mee met Nikki, die in de trein de aantrekkelijke Thijs ontmoet. Ze is op slag over haar ex heen. Enige probleempje: Thijs heeft een vriendin. Die óók al ervaring heeft met vreemdgaan. Tja, de liefde is en blijft een slagveld… en Gillian King laat absoluut niet iedereen ongeschonden uit de strijd komen. De Haagse auteur is op haar best in mozaïekverhalen, zoals ook bleek in haar eerdere bestsellers Zestig dagen en Zwart-wit.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven: Nikki en Roos. De vertelperspectieven wisselden elkaar per hoofdstuk af, hierdoor kreeg het meer diepgang en kreeg je meer inzicht in de levens van de personages. Ondanks dat er vanuit twee perspectieven wordt geschreven vind ik Nikki haar verhaal leidend.

Nikki is een enorme lieverd, maar ook een pain in the ass. Wow, ik heb me serieus nog niet eerder zo erg geërgerd aan vrouwelijke hoofdrolspeelster. Zij was soms te wanhopig voor woorden, zonder man kan zij gewoon niet leven. Zelf sta ik (als het goed is) iets zelfstandiger in het leven, vandaar waarschijnlijk mijn ergernis. Alhoewel ik me mateloos heb geërgerd aan Nikki, heeft Gillian King haar perfect omschreven en weergeven in het boek. Op bepaalde momenten had ik medelijden met haar, vond ik haar stoer of erg sympathiek. Laten we het erop houden dat het een persoontje is waar je je handen aan vol hebt.

AON

Bee is Nikki haar beste vriendin en die had van mij af en toe iets meer de spiegel voor mogen houden, ze was soms zo obsessief bezig. En dan de man in het boek: Thijs. De te mooi om waar te zijn man, die op het juiste moment in haar leven komt. Één probleem: hij heeft een vriendin, Roos. De verhaallijn tussen hun vind ik smullen. Het is pakkend, begrijpelijk en klopt gewoon. De verhaallijn over Nikki en haar ex vind ik iets half uitgewerkt.

Het einde is geweldig en verrassend. Het kan niet echt de definitie hebben van: eind goed al goed. Maar ergens klopt het gewoon. Alhoewel, ik kan natuurlijk niet te veel zeggen, ik vind het wel een open eind. Ik ben wel benieuwd hoe het verder afloopt. De boodschap die je meekrijgt is dat je eerst gelukkig moet zijn met jezelf, dan kun je dat ook met iemand anders zijn. En eerlijkheid boven alles.

Alles of niets van Gillian King is een heerlijk boek, die je moet lezen als je van chicklits houdt. Het is vlot geschreven, je gaat van de personages houden terwijl je ze eigenlijk haat en het verhaal eindigt anders dan andere chicklits. Kortom: genieten!

8

Barbara
Als klein meisje schreef ze dagboeken vol en was de bibliotheek één van haar favoriete plekken. Naast Oh My Book heeft ze een eigen website: barbarakuiper.nl. En als ze wil ontsnappen uit deze wereld duikt ze in een boek.